2016. március 16., szerda

Lapok az Irodalmi BALexikonból 32.

IRODALMI BALexikon 32.


Tehetség: Elavult fogalom. Valami olyasmit jelentett, amire a remekmű létrejöttéhez a szerzőnek állítólag szüksége volt. Újabban próbálták alkohollal, kokainnal, morfiummal helyettesíteni. E szerek lényegében beváltak, csak a remekművek és a tehetség tűnt el. (Állítólag 1554-ben Esztergom ostrománál még láttak egyet (lásd még: Balassi).

Toll: A gazdagodás célja már az ókori turul birodalomban is. Aki eléri célját, az megtollasodik. A társadalmi igazságosság érdekében viszont azok, akiknek tolluk van (lásd: írástudók), szegények maradnak.

Tompa Mihály: A bejeiek veje, református pap és mélabú. Az Arany – Petőfi – Tompa költőtriászból, ő volt a triász. Egyébként az orron át éneklés apostola és első hazai népszerűsítője. Erről beszél "Fiaim, csak énekeljetek" refrénű híres versében is, melyhez más helyütt a félreértések elkerülése végett hozzátette: mégse szóljon… ajakad". Azaz „csakis az orrodon át énekelj, gyermekem” - mondja a költő. Sajnos e téren kevés követője akadt. Próbálkozott más növény- és állatságokkal is, ilyen művei a Virágregék mellett a Szakálas farkas, a Kuvik, A bölömbika vagy a Kun Kocsárd. Mai népszerűségét szakértők szerint elsősorban hallhatatlanságának köszönheti.

Tőismétlés: Idegen szóval figura etymologica. Mezőgazdasági szakkifejezés. A kelbimbópalánta-ültetőgép működési elve: azonos időközönként, azonos távolságra azonos méretű töveket helyez el a földben.

Tragikomédia: Kevert esztétikai minőségű drámai műfaj. Lényege, hogy míg a szereplő család tagjai egymást irtják, a szomszédok jót szórakoznak rajtuk. A tragikomédiát csak árnyalatnyi különbség választja el a társműfajoktól. Így például ha valaki belefullad a tóba, az tragédia. Ha trágyalébe fullad bele, az tragikomédia . Ha a trágyalébe csak majdnem fullad bele, de végül kiúszik, és most ott áll a parton fülig trágyalétől csöpögve, akkor ez a groteszk. És ha a trágyalébe csak majdnem fullad bele, de végül kiúszik, és a partra kimászva ott áll fényesre pucolt cipőben, tökszáraz, frissen vasalt öltönyben, nyakkendővel, akkor ez egy bestseller.

Tudalatti: A freudi pszichológia szerint az egyetlen, aki tudja, hogy valójában kik vagyunk és mit is akarunk a világtól. Ő azonban, szerencsénkre, mindezt nem árulja el. Csak az álmokban és a művészetekben nyilatkozik meg, azokat pedig mi boldog mosollyal magyarázzuk félre.

Turczi István: Született költőnek ELTE Jelenlétében, majd minisztériumi fogalmazóként tanult fogalmazást, hogy aztán szabadúszó legyen egy szabadsághiányos világban, de ezzel sem érte be, hát átváltott hosszútávfutásra. Azóta play boy nyúlként fut Parnasszustól Parnasszusig, minden negyedévben egyszer kifulladva. Jól ír, kiválóan olvas, fenomenálisan ferdít (és fordít pl. hátat), néha rémesen ordít (kéziratolvasás közben). Kiadja magát (írónak, költőnek, irodalomszervezőnek, kiadónak, egyetemi doktornak, folyóirat-szerkesztőnek) és kiadja másokét. Ez élete nagy szenvedélye. Tőle származik az a – jelenleg az Magyar Írószövetség, a MÚOSZ, a Szépírók Társasága valamint az ENSZ Biztonsági Tanácsa előtt fekvő – javaslat is, hogy az irodalmi alkotások műfaji mérésére vezessék be az opus/másodperc mértékegységet. Maga már alkalmazza is ezt a módszert (lásd: hosszúversek, sms-versek) Takarékos ember. Minden kötetében megtakarít néhány betűt (Áthallások kötetének címében például egy l-et.) Ezekből a megtakarított betűkből, valamint a másoktól átvett gondolatok segítségével megtakarított saját gondolatokból alkotta meg 66 szállongó sms-versét, melyek a világ első (esetleg második, harmadik, stbedik) ilyen kísérletei. A siker bírta rá, hogy még más címzetteket is felcsörögjön 165 karakter erejéig (ez is mutatja, van karaktere!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése