2016. március 13., vasárnap

Lapok az Irodalmi BALexikonból 31.


IRODALMI BALexikon 31.

Szerzői jog: Az a jogi eljárás, amelynek segítségével egy szerző műveinek újabb kiadását akár hetven esztendőn át is meg lehet akadályozni, miközben őt túlélő kortársai és utódai műveiből annyit lopnak és adnak ki saját nevük alatt, amennyit nem szégyellnek (lásd vendégszöveg).

Szexfüggő: Esterházy Péter egyik korai regényének (lásd: Függő) új, szexképekkel illusztrált változata (lásd: Javított kiadás). A regény hangoskönyv formájában is megjelent Fülönfüggő címen.

Szimfonikus költemény: Olyan szimfonikus, nagyzenekari kísérettel ellátott verses nagyepikai műfajú alkotás, melyből a verses nagyepikát elhagyták.

Színikritika: Színházi előadásokról, színészi teljesítményekről írt, mindig építő jellegű bírálat. Építő jellegét mi sem bizonyítja jobban, minthogy szerzője a bírálatok honoráriumaiból épít családi nyaralót.

Szobrász: Negatív Pygmalion. Szeretné, ha szerelme végre mozdulatlanná dermedne, és mindörökre befogná a száját.

Szocialista realizmus: Azon képes és képtelen irodalmi és nem irodalmi művek közös elne-vezése, amelyek formájuktól, tartalmuktól ábrázolásmódjuktól és létformájuktól függetlenül irányultságuk alapján Lunacsarszkijnak, Révainak, Aczélnak (és társaiknak) tetszettek.

Szomorújáték: (lásd: magyar foci!)

Szőcs Géza: Mai magyar struccszakértő. Nemzetisége csángó-egyiptomi és részben volgai német. Anyja kopt volt, az apja csángó. Nem esett el időben a harc mezején, nem folyt az ifjúi vér ki szívébül, sőt, elérte a 32-t (évben meg is haladta, fogban ellenben mára alulmúlta). Kezdetben a kilátótorony környékén akart átmenni a vízen, de aztán meggondolta magát. Azóta csak sirálybőr cipőt visel. Volt szerkesztő, szenátor és szemafor, újabban struccok titkos naplóinak közreadására szakosodott. Szereti a veszélyt. Ezért átmenetileg politikusok közé keveredett. Remélhetőleg hamar kiheveri. Akkor aztán korábbi, Limpopo című könyvének sikerén felbuzdulva, annak második köteteként közreadja Lump popó című munkáját.

Szuperegó: A házastárs elnevezése a freudi pszichoterápiában. Kosztolányi ugyanerre a je-lenségre az Aranysárkány elnevezést ajánlotta, de azt a szakma túl regényesnek találta.

Szünet: Az irodalmi művek egyik – néha legfontosabb – művészi eszköze. Valójában minden műalkotás felfogható két szünet közötti átmeneti szövegkorpuszként, melynek belsejében ugyanakkor újabb szünetek is elhelyezkedhetnek. Az irodalmi mű egyik alig megközelíthető, igazi posztmodern változatában a két külső szünet közé szöveg már egyáltalán nem, csakis egy újabb, harmadik szünet ékelődik be.

Tabu: Irodalomelméleti értelemben olyan mágikus hatású költői eszköz (például szex), amely az olvasót a mű totális befogadására ösztönzi. Általában törve fogyasztják.

Tandori Dezső: A XX. század végének egyik legjellegzetesebb magyar avantgard írója,  költője, novellistája, egyéb listája, etc. Közeli atyafiságban áll a krimiszerző Nat Roiddal, valamint egyéb papírrontó bogarakkal. Nemcsak tartalmi, de formai tekintetben is megújítója az összes létező és nem létező műfajoknak. Ő találta fel a végtelenített hengeres papírra gépelt szuperprodukciót (lásd: CREPTO!), amely bárhol eltéphető, s a leszakadt darab szükség szerint használható versnek, novellának, regénynek, rádiójátéknak, sőt más egyéb célra is. Kiváló gombfociszakértő, lúd-, és medvetalp. Egy ideig az angol medverúgó bajnokság tisztalettbeli elnöki tisztét is betöltötte, de aztán tényleg tisztát vett. Jelentősége nem is annyira műveiben, mint amennyire nagy jelentőségében van.

Tanga bugyi: Irodalomelméleti értelemben a narratív struktúra ekvivalense. Miközben a műegészt a kanti értelemben vett magánvalóból magunkévá tesszük, jelenléte szinte érzékelhetetlen, holott éppen a lényeg rejtőzik mögötte.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése