2016. május 25., szerda

Nem scifi 9.



A TÖKÉLETESEN BALESETBIZTOS JÁRMŰ

– Tehát ez az!
– Igen.
– Egy igazi TBJ! A Tökéletesen Balesetbiztos Jármű.
– Az.
– Furcsa formája van. Mikor kiküldtek, hogy írjak róla, valahogy másmilyennek gondoltam. Azt hittem, ma már csak áramvonalas kocsikat terveznek. Persze ezt maga, a feltaláló nyilván jobban tudja. Megengedi, hogy a riporthoz néhány képet készítsek?
– Tessék.
– Így, még talán szemből egyet, kissé oldalnézetből, ez az! Bár az olvasók biztosan áramvonalasnak képzelik, és majd azt hiszik, rossz a kép. Pedig a kocsi eleje tényleg ilyen szögletes.
– Ez nem kocsi.
– Hogy értsem? Légi jármű? Vagy kétéltű? Szenzációs!
– Nem. Egyik sem. Ez a Tökéletesen Balesetbiztos Jármű.
– Tudom, persze, egy TBJ. De, ha jól értem, se levegőben…
– Se vízen.
– Egyszóval szárazföldi közlekedésre való. Nem is lehet mindent egyszerre! Meg ugye, a legjobb a földön maradni. Onnan nem lehet leesni, ahogy mondják, he-he… És tényleg tökéletesen balesetbiztos?
– Tökéletesen. Egy igazi TBJ.
– Mennyit ment már vele?
– Semennyit.
– Ki se próbálta? Hát az hogy lehet? Akkor honnan tudja, hogy tökéletesen balesetbiztos? De különösek, maguk feltalálók! Ha az enyém lenne, már a fél világot körbekocsikáztam volna vele…
– Mondtam már, hogy ez nem kocsi. Ez a Tökéletesen…
– Tudom. Balesetbiztos. De honnan tudja?
– Kiszámítottam. Matematika.
– Hát igen. Nagy dolog a tudomány. Ha lenne egy kis időm… de hát örökké ezek a riportok, riportok… De… nézze, magának úgyis mindegy… Megengedné? Hogy talán akkor én… Hogy kipróbáljam…
– Miért is ne?
– Tényleg? Ez lenne életem legnagyobb riportja! Száguldás a Tökéletesen Balesetbiztos Kocsi... Járműben! Ez lesz a főcím. Vagy inkább ez? A riporter balesetbiztos halálmenete! Melyik tetszik jobban…? Hol kell ebbe beszállni?
– Itt.
– Ó, de praktikus. És hol a kormány? És a gázpedál? A fék? A kuplung?
– Minden automatikus.
– Szenzációs! De akkor hogy irányítsam a kocsit…? a kerekeket?
– Nincsenek kerekek.
– Tényleg. Hát azért volt olyan furcsa! Micsoda technika! Valóságos csoda!
– Így van. Most lecsukom a fedelet, automatikusan bekapcsol a rádiótelefon, ezután azon keresztül érintkezünk.
– Bevallom, félek egy kicsit. Mi a végsebessége?
– Az elméleti? Nyolcszáz kilométer óránként.
– Fantasztikus! Egyszer már mentem százhússzal, de az is szédítő volt!
– Ne izguljon. Tökéletesen Balesetbiztos.
– Tudom. És hogy indul el?
– Automatikusan. Egy számítógép vezérli, amely száznegyvenhat érzékelőtől kap információkat. Ezredmásodpercenként mindegyiktől. Ezeknek megfelelően működteti a hajtóművet, a fékeket, szóval mindent.
– És mégis, mikor indul el?
– Ott a műszerfalon, az óra mellett lát egy kis piros meg egy zöld lámpát.
– A piros világít is! Szenzációs!
– A piros azt jelenti, hogy balesethelyzet van. Csak akkor indul el, ha Tökéletesen Balesetbiztos az üzemmód.
– Értem, de azért már elindulhatna. Én semmi veszélyt nem látok. Előttünk ez a tökéletesen sima betonút…
– De türelmetlen! Én évekig dolgoztam, vártam, míg elkészült.
– Rendben van, nem mondtam semmit… Azt azért meg lehet tudni, hogy miért nem indul?
– Természetesen. Figyeljen ide. A két jelzőlámpa alatt van egy kék gomb. Ha azt megnyomja, összekapcsolja a mikrofonját a számítógéppel. Felteheti a kérdést, a gép öt másodpercen belül válaszolni fog.
– Megengedi?
– Hogyne.
– Igen. Itt a gomb! Miért nem indulunk?
„A Tökéletesen Balesetbiztos Járműben ember ül. Balesetveszélyes. Vége.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése