IRODALMI BALEXIKON 13.
Irodalmi kávéház: A
vendéglátó-ipari egységeknek az a, szerencsére ritka fajtája, amelyből a
hús-vér vendéglő-látogatókat a magukat költőnek nevező egyedek már teljes
mértékben kiszorították. Ilyen helyeken Erdélyi fatányéros helyett a legjobb
esetben is csak ecetben pácolt meztelen költőnőt (lásd ®de csak ha még fiatal!)
tálalnak fel performance keretében. Az irodalmi kávéház dohányfüsttel
megtöltött, kisebb méretű változata az irodalmi presszó. Itt néha tényleg lehet
kávét kapni.
Irodalom1: Az
irodai munka (lásd ®semmittevés) során felgyülemlett, eltakarításra váró
rendetlenség. Ha eléri a kritikus tömeget, folyamatosan fenntartja önmagát (lásd még ®láncreakció).
Irodalom2: (lásd ®literatura)
Irodalomelmélet: Irodalom-elmék
által művelt fontos, művelőik számára gyakorlati haszonnal járó (lásd még ®megélhetés)
tudomány, amelynek célja az irodalom legfontosabb jellemzőinek megállapítása és
rendszerezése. Sajnos az elmúlt kétezer évben abban még nem sikerült
megállapodni, hogy mi is valójában az irodalom. A többi, utána, majd megy már,
mint a karikacsapás (lásd még ®műértelmezés).
Irodalomtörténész1: Az irodalomtörténész hagyományos változata
egy olyan állatfaj, amely elsősorban antikváriumok poros könyvespolcairól
táplálkozik, de könyvtárak százados üledékkel lepett termeiben is őshonos.
Allergiás a szerzőkre, igyekszik irtani őket, ha mégis meglát egyet, hangos
„esszé” hangot hallatva tüsszentéssel reagál.
Irodalomtörténész2: Az irodalomtörténész posztmodern
változata, mely az előbbi formánál látszólag veszélytelenebb. Könyvet alig
fogyaszt, ugyanis már néhány sor elolvasása után képes dekonstruálni (lásd még ®félreért),
hogy mit is akart mondani a szerző. Így például egyetlen mozdulattal le tudja
rántani a leplet a Háború és béke alkotójáról. Az irodalomtörténész ugyanis kimutatja, hogy a szerzőnek valójában három és fél éves korában nem
sikerült megerőszakolnia önmagát, és ezért ezerötszáz oldalas regényének (lásd még ®kispróza)
minden sora csak arra szolgál, hogy erről mélyen hallgathasson. Vigyázat, az
ilyen irodalomtörténész komoly veszélyt
jelent a halott szerzőkre nézve.
Irodalomtörténész3: Olyan
kritikus, akinek a szerző életében nem sikerült egyetlen épkézláb kritikát sem
befejeznie. Mire az elsővel elkészült, a szerző meg-, esetleg a kritikába
belehalt, így a kritikus írása irodalomtörténeti munkává minősült át (lásd még ®Kölcsey).
Irodalomtörténet1: Az
irodai tevékenység (lásd ®irodalom) során keletkező rendetlenség felgyülemlési
folyamata. Elsősorban takarító tanfolyamok tárgyát képezi.
Irodalomtörténet2: Az
emberi hiábavalóság egyik formája. Reménytelen küzdelem a remekművek
értelmezésére acélból, hogy így jobban megértsük az alkotót, illetve fáradságos
kutatás a szerző megismerésére acélból, hogy így jobban megértsük a remekművet.
Irodalomtörténet-írás: Annak
története, hogyan lehet eljutni a pozitív tudástól a szellemtörténet marxista tagadásának dekonstrukciója útján a tökéletesen üres fecsegésig. (lásd még ®Eco).
Íróférfi: Az
írónő (lásd ®ha
csinos) ellenkező nemű párja. Ez azonban nem biztosíték arra nézve, hogy
tud írni. Ha nem tud, akk or
(álnéven) szívesen adja ki magát írónőnek (lásd
még ®Sárbogárdi Jolán).
Írói pálya:
Az a sportolásra másként alkalmatlan, időben erősen elnyújtott ellipszisre emlékeztető
terület, amelyen az írói pályafutás nevű sportot űzik. A pálya általában pályakezdéstől
életfogytig tart.
Írói pályafutás: A
nagy kitartást igénylő, embert próbáló, már az antikvitásban is ismert és sokak
által űzött klasszikus atlétikai versenyszámok egyike. Ezt a sportot az egyre
korszerűbb atlétikai stadionok megjelenése ellenére a hagyományos, de erősen
specializált terepen, az ún. írói pályán gyakorolják. E sportág különlegessége,
hogy életében mindenki csak egyszer indulhat, ám a verseny – eredménytől
függetlenül – a versenyző haláláig tart. Szintén sajátos, hogy győztest itt nem
hirdetnek.
Írónő: Annak bizonysága, hogy
milyen logikátlan dolog a nyelv. Az írónő ugyanis
ugyanazt jelenti, mint az író (lásd még ®íróférfi).
Írószövetség: (lásd ®mísz).
Iskoladráma: Olyan,
a diákok részvételével, tanár által rendezett, általában tanító, didaktikus
szándékú jelenetsor, melynek vége gyakran tragikus, sokszor szülői hajtépéssel, a
diák szabadságjogainak korlátozásával, esetenként bukással végződik. A színházi
előadásokkal szemben, ahol egy bukás után általában nem tűzik újra műsorra az
adott darabot, az iskoladráma esetén
a bukás
kötelező reprízhez
vezet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése